این مصوبه صرفا ساختمانهای بلند مرتبه و گروه «د» یعنی ساختمانهایی که با مقیاس کاربری شهرداری بیش از 10 طبقه ارتفاع از روی زمین با بیش از 5 هزار مترمربع را شامل میشود.
با تصویب شورای چهارم، مجوز احداث پارکینگ در فضای مازاد از سطح اشغال مجاز در طبقات منفی برای ساختمانهای بلند مرتبه در مشهد صادر شد. به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری مشهد، اولین دستور کار سی و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی در دوره چهارم، بررسی لایحه شهرداری مشهد در مورد احداث پارکینگ در فضای مازاد از سطح اشغال مجاز در طبقات منفی ساختمانهای بلند مرتبه مشهد بود. در ماده واحده این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده میشود یک دوم احداث پارکینگ در فضای مازاد از سطح اشغال مجاز در طبقات منفی پروژهها را مشابه میزان پیشروی طولی با رعایت موارد زیر به عنوان مشاعات تلقی نماید مشروط به اینکه کل میزان مازاد پارکینگ عمومی با مالکیت خصوصی محسوب شده، تحت نظارت شهرداری و قابل استفاده عموم باشد. در تبصرههای این مصوبه آمده است: این مصوبه صرفا ساختمانهای بلند مرتبه و گروه «د» یعنی ساختمانهایی که با مقیاس کاربری شهرداری بیش از 10 طبقه ارتفاع از روی زمین با بیش از 5 هزار مترمربع را شامل میشود. همچنین در این لایحه تاکید شده است که پیشروی برای طبقات منفی به استثنای طبقات منهای یک و منهای دو امکانپذیر میباشد تا محدودیتی برای رشد ریشه درختان و ایجاد فضای سبز پایدار به وجود نیاید. تشویق مالکان به احداث پارکینگهای عمومی محمدرضا دیمهکار به عنوان موافق این لایحه گفت: مشکل پارکینگ یکی از مشکلات اصلی شهر مشهد است اما از محل جریمههای زیادی که از بابت کسر پارکینگ تاکنون دریافت شده چه مبلغی برای احداث پارکینگهای عمومی هزینه شده است. وی ادامه داد: بر اساس این لایحه، مالکان به ساخت پارکینگهای عمومی تشویق شده و در راستای حل مشکل کمبود پارکینگ شهر گام بر میدارند. اما در مقابل، خلیل موحدی محصل نیز با بیان این مطلب که اسم این لایحه را فاجعه بزرگ شهر گذاشتهام، تصریح کرد: درست است که کسر پارکینگ داریم اما باید پرسید که به چه قیمتی باید این کسری جبران شود و ایا این روش تامین سودی برای شهر دارد یا نه. وی افزود: ساختمانهایی که طبقات منفی ساختهاند حتی یک درخت هم نکاشتهاند و باعث کاهش فضای سبز در محل شدهاند. احداث پارکینگ با پیشروی عرضی اجتناب ناپذیر است معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد نیز در رابطه با این لایحه اظهار داشت: برخی پروژههای بلند مرتبه باید در طبقات منفی خود تامین پارکینگ نمایند که به علت بالا آمدن سطحآبهای زیر سطحی مشهد، این کار با مشکل مواجه میشود. محدرضا حسیننژاد افزود: لذا ناچاریم برای حل این مشکل، برای تامین پارکینگ مورد نیاز در عرض حرکت کنیم زیرا نیاز به پارکینگ در مشهد با توجه به تعداد بالای جمعیت ساکنان و زائران اجتناب ناپذیر است. لازم به ذکر است؛ در ادامه این جلسه تفریغ بودجه شرکت توسعه و عمران هفت حوض، شرکت قطار شهری، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و سازمان اتوبوسرانی به تصویب رسید. 100 میلیون تومانی که 17 سال قبل به واگن سازی پارس پرداخت شده است؛ تعیین تکلیف شود جواد قدیری طرقی در رابطه با تفریغ بودجه شرکت قطار شهری مشهد گفت: 17 سال قبل مبلغ 100 میلیون تومان به شرکت واگن سازی پارس برای ساخت واگن پرداخت شده است که هنوز تعیین تکلیف نشده است. میرزایی فیض آبادی، مدیر عامل شرکت قطارشهری نیز در این رابطه گفت: شرکت واگن سازی پارس حاضر است تنها مبلغ اصل را پرداخت نماید که ما در حال آغاز اقدامات حقوقی و قضایی برای دریافت این مبلغ به علاوه جریمه آن هستیم و همچنین 2 واگن ما نیز که همان سال به این شرکت جهت مهندسی معکوس برای ساخت واگن داده شده بود به ما برگشت داده نشده است که این مهم نیز پیگیری میشود.